woensdag 3 februari 2010

hoe val ik af?

Dit is een vraag die velen van ons bezig houdt. Helaas bestaat er volgens mij nog steeds geen wondermiddel en zul je het toch echt zelf moeten doen. Zelf volg ik geen dieet, die vind ik vaak te lastig en moeilijk vol te houden. Afgelopen jaar ben ik heel langzaam mijn eet patroon gaan veranderen, niet alles tegelijkertijd dan is het iets makkelijker op te brengen om je ook aan je nieuwe eetpatroon te houden.

  • Eerst ben ik gestopt met het ongezonde snaai werk dat vrijwel altijd resulteerde in nog meer trek in lekkers (snoep of snacks). Dit is misschien wel de moeilijkste stap, maar wel erg belangrijk. Het gaat een stuk makkelijker als je goed in je vel zit.

  • Daarna ben ik zoveel mogelijk natuurlijk gaan eten. Dit betekent voor mij: eten waar zo min mogelijk mee gebeurd is in een fabriek en dus niet: onbespoten en biologisch. Dus eten waar zo weinig mogelijk mee gebeurd is voor het in de supermarkt ligt. Zo weinig mogelijk aan toe gevoegd is om de smaak, houdbaarheid, kleur enz. te verbeteren. Ik heb ooit gehoord dat als je oma een product niet als eten zou herkennen het beter is het product niet te eten.

    Er zijn een aantal stoffen die regelmatig in etenswaar gestopt worden die eigenlijk helemaal niet goed voor je zijn. Zoals een groot aantal E-nummers maar ook zoetstoffen en transvetten (deze ontstaan bij bepaalde productie processen). Hierover binnenkort meer.

  • Op dit moment ben ik de porties die ik eet kleiner aan het maken. De hoeveelheid yoghurt met muesli als ontbijt was wel erg groot. En vooral bij het avond eten vind ik het heel makkelijk om een groot bord klaar te zetten of om twee keer op te scheppen. Ik vind het nog wat lastig inschatten met koken en heb nu vaak wat eten over. Dit wil ik dan eigenlijk weer opeten om ik weg gooien zonde vind. Dit vergt dus nog wat oefening.

  • Verder is het belangrijk om niet te zout te eten (houd vocht vast) en niet te veel vruchtensappen te drinken (hier zit erg veel suiker in)


  • Het is natuurlijk erg moeilijk om je eet patroon aan te passen en het gaat zeker met vallen en opstaan. Maar als ik nu kijk hoe ik nu eet en hoe ik een jaar geleden at is er wel een enorme verbetering. Niet alleen ben ik al aardig afgevallen, ik eet nu echt een stuk gezonder en dat is ook belangrijk.

    2 opmerkingen:

    1. Daar ben ik het helemaal mee eens, dat je eetpatroon het belangrijkste is om verandering in te brengen. Ik heb als richtlijn Sonja Bakker genomen, dit is welliswaar een crashdieet, maar ik hou me niet aan haar hoeveelheden, dat hou je niet vol. Maar als richtlijn in de afwisseling van je eetpatroon is het wel handig.
      Zo at ik elke dag yoghurt met muesli of fruit 'n fibre, nu wissel ik dat heel veel af met brood, beschuit of crackers en kwark. En heel vaak tussendoortjes zoals Evergreen of Sultana maar dan het hele pakje. Dat doe ik ook niet meer. Tussendoor water drinken doe ik ook veel meer dan anders. Bij elke maaltijd een glas water is de richtlijn. Wel drink ik vaak sap, jus d'orange zit toch geen suiker in? Voorheen dronk ik vaak ligth drankjes maar de zoetstoffen aspartaam heb ik aan de kant gezet. Wel neem ik soms sacharinedruppels want yoghurt zonder zoet vind ik niet lekker en nee, het went niet want ik heb het heel vaak geprobeerd zonder te eten!
      Op dit moment sta ik stil en dat vind ik heel erg. Mijn buik wordt ook niet minder, wel mijn taille, heel raar!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Afwisseling doe ik eigenlijk nog te weinig, dat zou ook wel kunnen helpen. In jus d'orange zit wel suiker (uit fruit) en dit kan zeker een negatief effect hebben op afvallen.
      Zelf doe ik vaak een klein beetje jam in de yoghurt met muesli.

      BeantwoordenVerwijderen