zondag 14 maart 2010

Start to run

Gisteren was het zover, het begin van de hardloop clinic "start to run". Met meer dan 30 beginnende hardlopers werden we opgevangen in een zaaltje. Eerst wat uitleg over de verschillende schoenen die voor het hardlopen gebruikt kunnen worden en waar je op moet letten bij de aanschaf. Schoenen hebben een maximale houdbaarheid van ongeveer twee jaar (dat had ik helaas al ondervonden) of ongeveer 1500 km. Het belangrijkste advies is vooral je goed laten informeren en je loop techniek laten testen in een goede hardloop winkel.

Na een half uurtje uitleg was het echt zover, we gingen naar buiten. Na een hele stevige warming up (vond ik zwaarder dan de training zelf) moesten we een test rondje hardlopen. Ging dit je heel goed af mocht je in groep een of twee en had je hier wat meer moeite mee kwam je in groep drie. Bij mij ging het test rondje best goed. Ik was wel langzaam maar kon de afstand prima aan. Toch heb ik gekozen voor groep drie, vooral omdat ik nog steeds mijn scheen af en toe voel en ik de boel niet wil forceren.

De drie groepjes zochten ieder een plekje in het park en daar kon de echte training beginnen. Wij hebben uiteindelijk 3x 2 min hard gelopen en tussen door twee minuten gewandeld. De hardloop stukken moesten op een tempo dat je nog met elkaar zou kunnen praten. Dit stelde voor mij niet zoveel voor omdat ik normaal veel meer loop als ik zelf train. Helaas was de tijd al weer om en gingen we weer terug naar het zaaltje.

Uiteindelijk heb ik nog aan de hardloop trainster gevraagd waar mijn scheen pijn vandaan zou kunnen komen. Zij denkt dat mijn schoenen iets te groot zijn en misschien ook iets te wijd waardoor mijn voet gaat verkrampen en dus ook mijn scheen. Komende week dus maar weer terug naar de winkel en kijken of daar dmv een zooltje nog iets aan te doen is. Zo niet, dan moet ik misschien weer nieuwe schoenen kopen. Dat zou wel jammer zijn, zeker omdat ze in een hardloopspeciaal zaak gekocht zijn. Ik had wel verwacht dat ik daar de goede schoenen zou krijgen en vooral goed advies.

Conclusie:
- Erg leuk concept en vooral de gezamenlijke warming up was erg goed.
- Toch weer langs de hardloopwinkel voor mijn schoenen.
- Misschien volgende keer in het middelste groepje mee doen. Het langzame groepje ging me wel heel gemakkelijk af. Dit hangt af of ik verder nog last van mijn scheen krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten