zaterdag 16 januari 2010

Nieuwe hardloopschoenen

Vandaag toch maar nieuwe hardloopschoenen gekocht. De schoenen waar ik het afgelopen half jaar mee heb gelopen waren ongeveer 3 jaar oud (dacht ik). Maar omdat ze nog maar weinig waren gebruikt, ben ik er gewoon mee gaan hardlopen.

Ik wist dat de demping van je schoenen ook achteruit gaat als ze in de kast liggen. Maar hoe snel gaat dat dan? Hoe lang mag je ze zonder te gebruiken in de kast hebben voor je ze eigenlijk niet meer kunt gebruiken? Dat is waarschijnlijk lastig in te schatten en op internet is daar weinig informatie over te vinden.

De eerste paar maanden had ik nergens last van, de schoenen zaten goed en geen pijntjes die ik niet hoorde te voelen. Helaas, toen ik eind november aan een 5 km loop mee deed, begon ik toch last van mijn knie te krijgen. Zelf dacht ik dat het kwam omdat de stap van mijn trainingen naar de 5 km erg groot was. Twee maanden heb ik niet echt goed kunnen trainen, echt frustrerend. Ik ben er nu wel achter dat ik echt graag wil blijven hardlopen en heb dus besloten om nieuwe schoenen te kopen.

In de winkel werd ik goed geholpen en kon ik zelf testen of mijn schoenen nog ok waren. Dus ging ik met een oude en een nieuwe schoen (zelfde merk en model) naar buiten om een klein stukje hard te lopen. Binnen twee meter was het mij al duidelijk, mijn oude schoenen waren al hun demping verloren. Wat liep die nieuwe schoen lekker. Ik heb nog wat verschillende merken en modellen gepast, maar die eerste nieuwe schoen zat toch het beste.

Bij het afrekenen wist de verkoper nog te melden dat mijn schoenen al 5 jaar oud waren en niet 3 zoals ik zelf dacht. Oeps, nu begrijp ik waarom ik last van een knie kreeg bij een langere loop sessie.

Mijn tip voor iedereen die net als ik niet altijd zijn goede voornemens lang blijft volhouden. Onthoud wanneer je je schoenen gekocht hebt!

1 opmerking:

  1. Leuk om je verhalen te lezen. Zag je bij Ineke (naamgenoot) staan. Ik heb zelf ook een weblog, maar dan over wandelen. Heb altijd hardgelopen maar omdat ik altijd in de achterste regionen verbleef ben ik gaan wandelen. Nu loop is dit jaar voor de 3e keer de Nijmeegse 4daagse!
    Maar lopen blijft ook mijn belangstelling houden hoor, nu ben ik samen met dochterlief aan het trainen om over 10 a 12 weken 5 km achter elkaar te gaan lopen. Moet nog zien of ze het redt.....haar doel is kilo's verliezen. Hardlopen is niet haar hobby, hihi! Mijn wandelblog is te zien op www.wandel-de-wandel.blogspot.com
    Groetjes!
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen